Onboarding: Hvorfor er en grundig onboarding afgørende for fastholdelse af nye medarbejdere?

Udgivet
16. februar 2024
Onboarding: Hvorfor er en grundig onboarding afgørende for fastholdelse af nye medarbejdere?
Opdag nøglen til at reducere nyansattes frafald: en effektiv onboarding. Lær hvorfor det er lige så vigtigt som rekruttering og de seks afgørende områder, der sikrer succes. Lad os sammen skabe en stærk onboarding og styrke vores teams for positiv indvirkning på virksomheder, medarbejdere og bundlinje!

Mange har nok oplevet at formidle den glædelige nyhed til kandidaten, der har klaret sig igennem nåleøjet. En lille sætning med enorm betydning for både virksomheden og kandidaten: "Vi har valgt at tilbyde dig jobbet!" Det er en stor glæde, og det føles, som om man har nået målet. ”Nu ser vi frem til at få glæde af vores nye medarbejder og vedkommendes store engagement i virksomheden.” I hvert fald burde det være sådan. Desværre er virkeligheden ofte en smule anderledes, og det er næsten risikabelt at betragte det glædelige opkald som afslutningen på processen. Ifølge bogen ”Onboarding: Flyvende fra start,” skrevet af Christian Harpelund og Morten T. Højberg, forlader 25% af alle nyansatte nemlig deres stilling inden for det første år, og 46% af førstegangsjobsøgende forlader jobbet inden for de første 18 måneder.

Hertil opstår spørgsmålet naturligt om, hvad vi som ledere, HR-folk og virksomheder kan gøre for at mindske frafaldet af nye medarbejdere? Én af tingene er at ændre vores syn på det glædelige opkald som målstregen - og ligeledes fokusere på, hvad der sker efter rekrutteringen, når medarbejderen starter. Jeps, du har gættet rigtigt! Onboardingen er nemlig mindst lige så vigtig som rekrutteringsprocessen, da en god onboarding øger chancerne for fastholdelse af medarbejdere, og derved har direkte effekt på bundlinjen.

Men hvordan skabes en velfungerende onboarding? Det er der utallige svar på, som varierer afhængigt af virksomheden. Én ting, der er sikkert, er, at det typiske introforløb i dag varer omkring 14 dage i gennemsnit, og at det snarere burde udfolde sig over tre til seks måneder, sådan at medarbejderen ikke skal stå på egne ben, før de er klar.

Lidt forsimplet er der seks områder, som er vigtige at fokusere på i en onboarding, nemlig:

  1. Kultur
  2. Regler
  3. Netværk
  4. Samarbejde
  5. Kompetencer
  6. Resultater

Det skyldes, at den nye medarbejder skal føle, at virksomheden har en betydningsfuld historie, at reglerne er tydelige og meningsfulde, at der er en tryg base fra starten, at der er en teamkultur fra første dag, at virksomheden er professionel og går op i læring, og ikke mindst at vedkommende kan bidrage aktivt i virksomheden ved minimum at opnå ét konkret resultat i den første måned.

Endelig skal det siges, at den gode onboarding ikke kun omhandler videregivelse af information, men også at der er god kemi mellem medarbejderen og lederen samt med kollegerne. Ved at fokusere på alt dette spiller man hinanden gode og påvirker den nye medarbejder, virksomheden og bundlinjen positivt.

SÅ lad os gøre, hvad vi kan for at sikre en grundig onboarding og hjælpe vores nye medarbejdere godt på vej! Ovenstående skal udelukkende læses som inspiration til processen. Måske du har andre relevante input eller meninger? 

Vi værdsætter dit privatliv

Ved at vælge "Acceptér alle" giver du dit samtykke til vores brug af cookies. Disse cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside. Læs mere